Novinky

Praktické maturity z DV PL4

Na konci května 2023 oživily suterén školy a učebnu DV maturitní výstupy PL4. Ve dvou dnech jsme měli možnost zažít osm krátkých inscenací, osm různých příběhů. Prostor učebny se proměňoval nejen atmosférou, sdělovanými tématy a různorodými divadelními prostředky, ale i uspořádáním jeviště a hlediště, což umocňovalo zážitek i napjaté očekávání diváků.

  • Nela Mašková zobrazovala ve své inscenaci Skrýš téma izolace, uvěznění ve své hlavě a vlastním světě, popření reality. Poukazovala na to, jak důležitý a ne jednoduchý krok je přijmout náročnou skutečnost a žít v ní. Specifickou úpravou prostoru umožnila divákům intenzivní zážitek, neboť představení se odehrávalo všude kolem nich a divák tak měl pocit, že je součástí situace na jevišti, součástí nereálného pohádkového lesa, kde žijí víly a reálný svět nemá šanci proniknout dovnitř.
  • Lea Danielová si pro ztvárnění vylosovaného motivu idol/vzor  vybrala v inscenaci Jsem to já? cestu stylizace a humoru. Zdánlivě vtipným představením však umocnila vážnost zamýšlené výpovědi o přetvářce dnešní doby, o rozdílu života na sociálních sítích a v realitě, o honbě za idoly a vzory bez ohledu na vlastní přirozenost. 
  • Valentýna Karmasinová přinesla ve své inscenaci Ona silnou výpověď o důležitých momentech v našich životech, ve kterých je potřeba postavit se za sebe, za vlastní pocity, city, názory, vlastí identitu, sexualitu.  Skrze jednání hlavní postavy Lary provokovala diváky k zamyšlení nad tím, co je a není správné říct nahlas, kdy je možné důvěřovat ostatním, že budeme plně přijati. 
  • Rozjímání nad známým textem Antoine de Saint-Exupéryho nám dopřál Vít Urban ve své inscenaci Domov Malého prince. V jednoduše inscenovaných dialozích v pozadí s projekcí, která doplňovala atmosféru, jsme se nechávali unést hlasem Malého prince a autorovým pohledem na to, co vlastně znamená pro člověka domov. Je to místo? Nebo je to spíš pocit?
  • Viktor Hlaváček svojí důslednou dramaturgií a odvážnou režií splnil nelehkou výzvu – přenesení hororového žánru na jeviště. Za podpory výrazné scénografie a pohybové stylizace vytvořil napětí a silné obrazy v autorské inscenaci s názvem Na druhé straně nory, inspirované Alenkou v říši divů a životním příběhem Nataschy Kampusch.

  • Rozmanité žánry maturitních inscenací podpořila Tereza Brostíková svým představením Vrac mi Bože šohajíčka, které bylo inspirováno příběhy Žítkovských bohyní a jejich čarováním. V této inscenaci jsme se mohli potěšit folklórní hudbou i zpěvem, nevyjímaje krojovaných kostýmů. Zážitek umocňovalo nářečí, kterým mluvily všechny postavy na jevišti.

  • Kateřina Hortová nám ve své inscenaci You can přiblížila svoji životní zkušenost z Ameriky a závěrečným sdělením pozitivně motivovala a ponoukala diváky k zamyšlení nad tím,  že nikdy není nemožné zrealizovat své sny, překračovat hranice a jít si za svým. Stačí si jen věřit a mít odhodlání.

  • Maturitní výstupy SpD PL4 zakončil Kryštof Klimeš inscenací Bonvojáš na téma chlapeckého dospívání a opouštění dětství, která hýřila humorem a  nadsázkou. K realizaci si zvolil práci s loutkami a výraznou stylizovanou scénografií. Za smíchem publika však nestála plytkost představení, nýbrž důležité téma, které se týká každého z nás, zobrazované s příjemným nadhledem.

Letošní maturitní výstupy studentů pedagogického lycea specializace dramatická výchova přinesly divákům nejen divadelní zážitek, ale především mnoho námětů na přemýšlení. Studenti ukázali nesporný talent, schopnost precizní práce a uplatnění dovedností z průběhu studia. Dokázali, že je pro ně důležité vytvořit nejen kvalitní divadelní tvar, ale především dát divákům prostor přemýšlet, ujasnit si vlastní hodnoty a názory a odejít tak z učebny DV skutečně všestranně obohaceni.

Zdeňka Kučerová