Novinky

Praktické maturity PMP4

Vyvrcholením praktické výuky oboru předškolní a mimoškolní pedagogika jsou praktické maturitní zkoušky z tělesné, výtvarné, hudební a dramatické výchovy. Zkouška se skládá ze dvou částí – z metodického výstupu (práce se skupinou dětí na tematickém bloku činností) a z odborného výstupu (prověření dovedností ve zvoleném typu estetické či tělesné výchovy). 

Studentky si v září 2022 vylosovaly konkrétní témata či motivy svých metodických výstupů a v průběhu roku na nich pracovaly – zkoušely v praxi, tvořily doma nebo s podporou spolužaček ve škole, konzultovaly s pedagogy. Jak konkrétně praktické maturity na konci dubna vypadaly? Co zajímavého vzniklo?

  • V hudební výchově maturantky nejprve zvládly metodický výstup s dětmi a následně celou praktickou část završily klavírní přednesovou skladbou a zpěvem písně, kterou si současně i klavírně doprovodily. V rámci metodických výstupů měly děti možnost zavítat do kraje indiánů a zakusit trochu toho indiánského života, vyzkoušet si pekařské řemeslo a uválet si rohlík, zahrát si na řidiče auta a porozumět jednotlivým barvám na semaforu, připravit mamince srdíčkové překvapení a voňavou kytičku ke svátku, uzdravit bolavý zub a písničkou se odnaučit mít strach z pana zubaře, pobíhat mezi dešťovými kapkami a vytvořit stonožku, poznat jak to chodí ve škole a zda si mohu do školy nosit hračky či ne. Vskutku pestrá nabídka vtáhla všechny zúčastněné děti do připraveného programu a odměnou všem na závěr byla  rozzářená radostná dítka předškolního a mladšího školního věku. Všechny maturující studentky ukázaly co všechno za uplynulé čtyři roky do sebe ve škole nasály a nyní velmi vydařeně uplatnily. Velká gratulace tak patří všem “hudebnicím” – Sáře Dvořáčkové, Elišce Jeřábkové, Barboře Kachlíkové, Elišce Krejčí, Heleně Krejzlové, Anně Sedlákové a Elišce Veselkové.

 

  • Ve výtvarné výchově se studentky taktéž velmi úspěšně činily. Karolína Adamová, Kateřina Burianová, Klára Cenková, Kristýna Citnerová, Julie Kantorová, Zuzana Poledňová, Kateřina Sedláčková, Anna Slavíková a Eliška Stará dokázaly děti zaujmout coby cestovatelky, čarodějky, čertice nebo třeba víly či vědkyně… Jelikož se letos podařilo oslovit děti předškolního věku, hltaly každé slovo a velmi hezky se studentkami spolupracovaly. Byl to zajímavý zážitek i pro nás, učitele ve zkušební komisi. Byly okamžiky, kdy jsme si atmosféru náležitě užívali a na chvilku jsme se ocitli také v centru dění. Po závěrečné reflexi výstupu předvedly studentky svoje absolventské výtvarné práce a stručně nám je přiblížily. Práce byly letos velmi pestré a různorodé. Mnohé příjemně překvapily i dalším využitím právě v prostředí předškolní a mimoškolní pedagogiky.

 

  • Vždy, když do naší tělocvičny zavítají předškoláci a děti z prvního stupně, je to radost pozorovat. Pod vedením maturantek denního i večerního studia společně dokázali při každém výstupu z tělesné výchovy, že je pohybové aktivity baví. S nadšením běhali při zahřívacích aktivitách, protahovali se před výkonem, zkoušeli metodické řady různých gymnastických a atletických disciplín, prováděli relaxační a zklidňovací aktivity. Maturantky zvládly vše skvěle i přes nervozitu a stres a udělaly zkoušejícím svou připraveností velkou radost. Věříme, že všechny absolventky (Kateřina Čermáková, Alexandra Hradská, Anežka Manová, Julie Přibylová, Ema Rozprýmová,Tereza Surková a Anna Zikmundová) přenesou tyto získané zkušenosti do praxe a budou s dětmi pohybové aktivity provozovat co nejčastěji.

 

  • V dramatické výchově si studentky své návrhy metodických výstupů prověřovaly už v lednu 2023 s malými skupinami dětí, aby pak po vlastní reflexi a zpětné vazbě tuto zkušenost zúročily a vložily do definitivní verze přípravy. V rámci metodických výstupů děti předškolního věku v dramatické výchově objevovaly tajemství staré půdy, kde se Zdeňkou Přibylovou prozkoumávaly záhadné staré předměty a oživovaly je. S Annou Baránkovou à  la ztracenou Beruškou se vydaly do světa zvířat, v němž pomáhaly s úklidem toho, co do přírody nepatří. Kristýna Šebková v roli pohybově omezené babičky děti učila hry z doby svého dětství a potkaly i Sněhurku, hledající v lese domek trpaslíků (byla to ve skutečnosti Jitka Bečvářová). Sáře Giačové děti pomohly zachránit ztracené vejce a vzepřít se tak mrazivé Moraně. A s Viktorií Císařovou a jejím bojácným loutkovým kamarádem Ferdinandem se učily dovednosti ze školy strašidel. Nela Pospíšilová coby rázná pirátka Grace vzala předškolní děti na nebezpečnou cestu za pokladem.  Natálie Trnková a Rosalie Šiklarová se rozhodly vyzkoušet práci s dětmi školního věku. Natálie děti seznámila s některými profesemi, které se podílejí na vzniku knihy. S Rosalií se děti vrhly do mise na záchranu českého jazyka, při níž třeba odhalovaly význam a použití některých anglicismů.

Jako odborné výstupy z dramatické výchovy vznikly v režii jednotlivých studentek k vylosovaným motivům malé jevištní formy. Některé zvolivy jako formu výstupu monolog (C. Collard: Noci šelem; V. Hradská: Commedia finita; S. Kisjov: Kat; B. Klein: Poznej svého anděla). Zdeňka Přibylová vytvořila pohybový výstup (inspirovaný písní T. Kluse Polobůh) a ostatní studentky se nechaly vést osobním tématem, které zobrazily v autorském činoherním výstupu s nějakým symbolickým prvkem a humorným nadhledem. Křehkým, minimalistickým způsobem zachytily potřebu nalezení řádu v současném světě (nepoŘÁDek), rozbíhavost myšlenek a hledání sebe sama (Houby na druhou), uzavřenost jako následek covidové izolace (Krabice) a potřebu návratu k hodnotám dětství (Návrat). 

Všem maturujícím gratulujeme ke skvěle odvedené práci a přejeme při práci s dětmi a mládeží mnoho nových nápadů, energie a radosti.